#čitajmožene2021

Oprosti mi, internet publiko, ali slagala sam.

Rekoh javno u Delfi kutku da nemam ama baš nikakve planove za čitanje, i nisam ih imala do juče. A onda objaviše uži spisak knjiga za NIN-ovu nagradu i ja dobih inspiraciju da izazov #čitajmožene2021 shvatim ozbiljno a ne kao nešto što bih usput radila, kako sam prvobitno planirala.

U slučaju da ne pratite knjišku scenu u Srbisatnu, januar je mesec u kom se sagledava naša mala književna scena, pravi se presek i bira se najbolji od najboljih romana objavljenih u prethodnoj godini. Do proglašenja imamo još nekih desetak dana, ali evo ja odmah mogu da vam kažem da će nagradu odneti muškarac. Kako znam? Pa evo ovako: od 17 izabranih dela samo je jedno je napisala žena.

Znam da će mnogi reći da nema veza ko je napisao knjigu ako je knjiga dobra. Ali evo pitanja za razmišljanje: da li je moguće da je baš 16 muškaraca napisalo roman dostojan užeg kruga a da je to učinila samo jedna žena? Pa dobro, kazaćete, možda se tako zalomilo. Ali ja ću vam onda pokazati tri prethodna uža izbora u kojima su opet dominantni muškarci. A mislim da možemo da se složimo da se neće baš svake godine zalomiti. I nije da nema mogućnosti izbora: stiglo je 212 prijava. Istina je da, što bi rekla moja drugarica Aleksandra, svako može da pošalje svoj roman, pa nek je i polupismen, ali stoji da ne postoji nikakva prepreka da svako ko je pismen pošalje svoje delo pred cenjeni žiri. Onda pogledajmo i taj famozni žiri, u kom IZNENAĐENJE takođe dominiraju muškarci. Članovi žirija se menjaju u određenom vremenskom intervalu i samim tim se menjaju kriterijumi po kojima će te knjige birati, ali ono što ne menjaju jeste konstantno zanemarivanje autorki. Žene, kao što znamo, čine, ako ne i veći deo, onda svakako polovinu čitalačke publike, ali dominantna matrica i dalje misli da ipak treba da se više o muškim iskustvima nego o onim sa kojima zapravo možemo da se poistovetimo – moje oči imaju oči koje kolutaju očima.

Dobra vest je da postoje čitateljke koje pronalaze način da uzvrate udarac. Pojavio se Instagram profil Čitajmo žene a na njemu je nastao i izazov čija je ideja popularizacija ženskog književnog stvaralaštva. A gde su žene i Instagram, tu sam, razume se, i ja. Izazov ima 18 zadataka osmišljenih tako da obuhvate različite žanrove i teme, ali zahteva i čitanje autorki sa područja koje ne spadaju u najdominantnije nacionalne književnosti.

  • Roman o ženskom prijateljstvu: Sula – Toni Morison i Božanstvene tajne Rebeke Vels, zato što mi je to nekad bio omiljeni roman pa me zanima šta ću sad da mislim o njemu.
  • Autorka sa prostora nekadašnje Jugoslavije – ovde imam tri autorke u opticaju: Slavenka Drakulić – Nevidljiva žena; Daša Drndić – April u Berlinu i Ivana Bodrožić – Sinovi, kćeri.
  • Knjiga poezije: Milica Bešić – Neuporediva zemlja
  • Afrička književnica – Čimamanda je siguran izbor, ali mislim da ću prvo da probam i pronađem roman Efuru, koji je napisala književnica Flora Nwapa, za koju sam pročitala da je začetnica afričke moderne književnosti.
  • Memoar ili biografijaMoje mačkoljubive priče – Svetlana Slapšak, objaviće Štrik u februaru.
  • Roman čija je protagonistkinja starija od 50 godina: All Passion Spent – Vita Sackville-West
  • Roman čija se radnja odvija na 2 kontinenta: neka za sada bude Zaboravljeni vrt Kejt Morton. Odavno baš želim da pročitam ovaj roman a deluje kao da se radnja dešava u Evropi i Australiji.
  • Roman o hrani/kulinarstvu: Kao voda za čokoladu Laure Eskivel. Verovatno.
  • Triler ili detektivska priča: ovo sam već rešila: Odmazda – Irsa Sigurdardotir, ali ću pročitati i Srebrni put – Stine Džekson
  • Zbirka kratkih priča autorke iz Azije: ovo moram da istražim još malo.
  • Književnica koja je dobila Nobelovu nagradu: Sigrid Unset/Selme Lagerlef
  • Debitantski roman objavljen u 2020. će biti Hostel Kalifornija – Zvonka Gazivoda, inače jedina žena u ovom užem izboru. Tehnički, ovo nije njena prva knjiga, ali jeste prvi roman, tako da eto, malo varam. Ali možda dohvatim i roman My dark Vanessa.
  • Latinoamericka autorka: Klaris Lispektor, o delu ćemo odlučiti kasnije.
  • Roman naučne fantastike: Red Clocks – Leni Zumas. Imam audio knjigu godinama i nikako da je odslušam, pa evo prilike.
  • Knjiga vaše omiljene autorke: e sad, kako odabrati?! Čitaću Virdžiniju Vulf jer to uvek radim u januaru i još ću pročitati novu knjigu Lane Bastašić, zbirku priča Mliječni zubi.
  • Roman duži od 400 strana: Danijel Deronda – Džordž Eliot, ali i Hari Poter i relikvije smrti, jer kad dođu dani da se pravim mrtva, jedino mi Hari Poter pomaže da preživim. (dobro, pomaže mi i Lepa Brena)
  • Roman ili knjiga o ekologiji: Maja Lunde – Plavetnilo. Tehinčki, ovu sam knjigu već pročitala, ali moraću da joj se vratim jer želim da napišem jedan tekstić o istoj jer je odlična, ODLIČNA.
  • Roman sa kvir protagonistima: Salt Fish Girl – Larissa Lai. Potpuni random izbor, google predložio.

Eto tako. 🙂 Ako ste rade da nam se pridružite, postoji i Goodreads grupa (x) pa izvolte u salonu. Ja se baš radujem da vidim koje ste autorke vi odabrale, možda mi i promenite listu. ❤

#čitajmožene2021

Dodatak:

Katarina se pridružila događaju, njen izbor je ovde x – veri najs, veri najs. ❤

Leave a comment