Sakupljanje vune

Iako je Because the night jedna od mojih mood booster pesama, celokupno muzičko delo Peti Smit  (Patti Smith) nikada nije preterano okupiralo moju pažnju. Možda je to bilo pitanje mladosti, možda nezainteresovanosti, ko će ga znati, prosto nikad mi nije palo na pamet da tražim dalje. I onda se desilo da mi je Youtube predložio neke snimke na kojima ona čita odlomke svojih omiljenih dela, poetskih i proznih, pa sam onda dobila predloge da poslušam Dancing barefoot i Ain’t it strange i tako sam polako počela da upoznajem i poštujem njeno stvaralaštvo.

Sredinom januara, krenula sam da kupim baletanke u Camperu koje su bile na opasnom sniženju i kako to obično biva, završila sam na Sajmu knjiga u Domu Sindikata. Prvi štand na koji sam otišla bio je štand Geopoetike i Sakupljanje vune je bila prva knjiga koju sam kupila. Ono što sam ja zapravo želela da kupim bio je roman Samo deca, ali sam računala da je bolje da kupim prvo Sakupljanje vune jer je jeftiniji pa ako mi se dopadne kako Peti piše… Počastiću se ovim skupljim romanom kasnije.

Zašto sam čekala skoro dva meseca da uzmem ovu knjigu u ruke, ni meni nije jasno. Radi se o knjizi sa manje od 100 strana, sve i da ne valja, pročitala bih je za dan, a ja sam ipak čekala i čekala i čekala. A onda sam utonula u čaroliju reči koju je Peti stvorila za nas.

Malo je reći da mi se knjiga dopala. Dok sam je čitala, činilo mi se kao da se oko mene stvara neka čaura od reči, kao da sam upala u neki paralelni svet, sve je bilo tako nežno i tužno, i premda je priča od mog sveta udaljene decenijama i hiljadama kilometara, sve je bilo tako poznato i blisko.

Oduvek sam zamišljala da ću napisati knjigu, makar i sasvim malenu, koja će čitaoca odneti nekud, u prostranstvo koje se ne može ni izmeriti niti upamtiti.

Sakupljanje vune je poetska proza. Memoarska poetska proza. Ništa što biste očekivali od „pravih″ memoara a opet jeste opis njenog života. Reč je o kratkoj zbirci sećanja, o insertima iz njenog odrastanja. Iz njih progovaraju dva glasa: dete i odrasla žena. Mešaju se mašta i stvarnost. Stvara se poezija propraćena fotografijama.

Poglavlja su nizana bez hronološkog reda, svako predstavlja jedno sećanje, osećanje i viziju. Skoro kao da su pred poglavlja neke zbirke magijskih tekstva. Jezik je bogat i slojevit, što nekima možda i neće biti iznenađenje ako se u vidu ima činjenica da je Peti svoju karijeru počela kao pesnikinja. Mene je donekle iznenadilo. Iako beskrajno uživam u nekim tekstovima koje izvodi, iznenadila me je činjenica da i (njena) proza može biti tako lirična, puna divnih metafora i simbola.

To bi, ta metaforičnost kojom obiluje ova knjižica, mogla biti i njena najslabija tačka jer bi mogla predstavljati poteškoću pri čitanju. Opet, sva su poglavlja sažeta te ne postoji strah da će te se u toj šumi značenja izgubiti. Ukoliko nabasate na neko mesto koje koje vam se čini nerazumljivim, sklopite knjigu i pustite da magija proradi. Dajte vremena sebi i svojim osećanjima da se susretnu sa Peti i oniim što je ona osetila. Biće to divan susret, verujte mi na reč.

Nedavno sam našla Samo deca u Gradskoj biblioteci (otišla sam po Bahtina, majke mi moje nisam planirala da uzimam ništa što nije na fakultetskom spisku literature, ali avaj!) i trenutno sam na polovini priče. Mislim da već sa sigurnošću mogu da kažem dve stvari: prva je ta da Peti Smit poslaje moja omiljena spisateljica a druga, i za ovaj tekst bitnija, jeste da je moja preporuka da se Samo deca čitaju pre Sakupljanje vune. Evo na čemu sam zasnovala to mišljenje:

Negde na početku svojih memoara, Peti kaže:

Međutim, kako je vreme odmicalo, spoznala sam da postoji i druga vrsta molitve – tiha i nema, koja od nas ne traži da govorimo već da osluškujemo.

Moja mala bujica reči razlivala se i širila u pravu malu poplavu, a zatim se povlačila i nestajala. To je bio moj ulaz u bleštavilo mašte.

I upravo tu leži definicija Sakupljanja vune: to je poplava reči, reči sa magičnim svojstvom.

Sakupljanje vune je bila poslednja knjiga koju sam pročitala u toku zime 2015/2016 (ostale pročitane naslove možete videti ovde: klik). I jedna od najdražih ikada pročitanih, jedna od onih koje bih ponela na pusto ostrvo. Knjige pisane srcem nikad ne mogu da ostave loš utisak, čini mi se. Zato ova knjižica zaslužuje da joj se pruži šansa. 🙂

Jeste li se već upoznali sa spisateljskim radom Peti Smit? 🙂 Kakvi su vaši utisci? 🙂

*P.S. Sve navedeno plod je mog čitanja i tumačenja. Stručna javnost može, ali ne mora da se složi sa napisanim. Imajte to na umu vi koji ste na blog zalutali u potrazi za analizom dela.

*PopSugar Reading Challenge: Knjiga čiji je pisac poznata ličnost 

 

3 thoughts on “Sakupljanje vune

Leave a Reply

