Blog izazov, dan deveti

Omiljeni recept 

Ovo mi se činilo da će biti najteže pitanje a ispalo je sasvim suprotno. Izabrala sam pitu sa jabukama, ali pre recepta ide kratka priča. 🙂

Najpre moram da vam kažem još nešto o svojoj babi. Osim što je volela da čita i da se karta, moja baba je kao mala skočila sa krova i pregrizla svoj jezik, bila je odani član KPJ, mada nije aktivno učestvovala u partijskim i partizanskim stvarima i pisala je pesme o neuzvraćenoj ljubavi. Kasnije je proputovala pola sveta i bila je sjajna kuvarica. Sjajna. Rođena je i odrasla u Somboru, da li treba dalje da vam objašnjavam? Njena kuhinja je u isto vreme bila tako domaća i tako internacionalna, da sam, kao klinka, mislila da sigurno ima svoju kuvaricu jer mi je nekako neobično bilo da moja baba pravi i pekmez od kajsija i neke super otmene kuvane kruške sa nekim sosovima i još hiljadu čudesa.

Elem, na njenu veliku žalost, čim sam ušla u pubertet, kuhinja je prestala da me zanima. Do tada sam joj verno pomagala, vadila koštice iz šljiva i kajsija, ljuštila obarene krompire, mazala palačinke.

Kada je umrla, iza nje je ostala gomila recepata koje nismo poneli sa sobom onog dana kada smo zauvek izašli iz stana u Kičevskoj.

Što sam starija, sve više mislim na nju i žalim što nisam imala više volje da zapamtim sve njene đakonije. Ponekad vrtim mamine sveske sa receptima u nadi da ću naći papiriće sa babinim rukopisom i receptom za najsavršeniju rođendansku čokoladnu tortu ili bar njene knedle sa šljivama.

I dok moja mlađa sestra bakinu kuhinju vezuje za bečke, odnosno babine šnicle, moja prva asocijacija je pita sa jabukama, u narodu poznata kao savijača. I baš zbog toga pita sa jabukama je bila prvo komplikovanije jelo koje sam napravila. Čisto da probam i opravdam ime. 🙂

Kao i moja baba, i ja sam koristila gotove kore, tako da znate, daleko sam od nivoa razvijanja kora. 🙂 Evo i ostalih sastojaka (za 4 rolne):

500 gr gotovih kora

1,5 kg jabuka; ja koristim zlatni delišes, ali ako ima neko stručniji da predloži vrstu jabuka, nek se javi dole u kometarima, hvala. 🙂

šećer, ulje, cimet, orasi*

*neko umesto oraha stavlja griz, moja baba i ja jok.

Jabuke ogulite, izrendate i ocedite onako rukom. U zavisnosti od vrste jabuka dodajete šećer: ja sam prvi put dodala supenu kašiku po jabuci, pa mi je bilo preslatko te sad stavljam jednu kašiku na dve jabuke. Onda u te jabuke stavim seckane orahe, ali ne mnogo, možda dve šake. To rukom izmešam i nakrkam cimeta jer ga svi volimo, pa se niko ne žali, al vi stavljajte po sopstvenom ukusu. 🙂 I onda opet promešate. Opet rukom, a može i varjačom. 😀

Kad završim sa jabukama, tad je trenutak da uključim rernu na 200ºC, da se lepo zagreje dok ja ređam fil na kore.

A to radim ovako: prvo stavim jednu koru poprskam je uljem i onda uzmem onu četkicu, umočim u vodu i to ulje razmažem po celoj površini kore. Na tu koru stavim još jednu, ponovim postupak i onda opet. Onda uz ivicu stavljam smesu, recimo da bude oko 250 gr smese, i to lepo raporedim da bude jednako od početka do kraja. I onda urolam. Rolnu onda premestim u pleh obložen onim papirom za pečenje.

Isti postupak se ponavlja koliko puta vam se hoće tj. koliko materijala imate. Ja nekad isteram sve četiri rolne, nekad samo dve – sve zavisi kako su mi ukućani raspoloženi. Kad sve rolne poređam u pleh, poprskam ih vodom i onda premažem mešavinom vode i ulja. Peku se oko 45 min, na 180ºC, na onom nižem nivou u rerni. No kako svaka rerna radi na svoj način tako da vreme može da varira te vam ja predlažem da bacite pogled da li je pitica porumenela, pa se time vodite.

I to je to.

Slike nemam, pita nikad nije poživela dovoljno dugo. 🙂

P.S. Iskomplikovla sam za medalju, u suštni je jako lako. 🙂

7 thoughts on “Blog izazov, dan deveti

  1. Super zvuči! ja isto radim, samo bez oraha, ali nisam znala za ove sve međukorake 😀 i nije mi palo na pamet da sve izmiješam prije.
    super ti je priča s bakom, no napišeš da je žena skočila s krova i pregrizla jezik. od svih mogućih stvari što možeš potrgati prilikom skoka s krova.. ona pregrize jezik i odraste u super kuharicu 🙂

    Like

Leave a Reply

