Rana jesen i knjige koje su obeležile leto

Prođe leto trideseto… I bilo je zanimljivo. Posetila sam neka mesta po prvi put, upoznala sam neke zanimljive ljude, postala sam deo jednog važnog projekta, uradila stvari za koje nisam ni sanjala da ću imati hrabrosti, borila se junački sa emocijama koje su ove godine intenzivnije nego inače. Leto trideseto je takođe privuklo i dosta knjiga, pa rekoh možda je vreme da sumiramo i te utiske. Koliko sam ažurna, mogla sam i u decembru da se setim ovoga, ali bolje ikad nego ikad. Plus, jako je tmurno i treba mi nešto da me malo razmrda. 🙂
Na listi je deset naslova, a ja sam za vas odabrala one koji su me baš oduševili i one koji su me baš razočarali. Ostale naslove možete videti na polici Leto 2015 na Goodreads-u (klik), koju sam napravila specijalno za ovu priliku. Onda sam skontala da je to super stvar, to pravljenje polica, pa sam napravila odmah i jesenju. 🙂
Dakle, spremni ili ne, krećemo sa listom knjiga koje su mi prošle kroz šake ovog leta! 🙂

Opet on, Timur Vermes

Na more sam otišla super opremljena: priča o Jovanki Broz iz ugla njene sestre (mada sam nju pročitala u busu do Jadranske obale), Priča za biće vremena – Rut Ozeki plus nekoliko e-knjiga na telefonu. No prva stvar koju sam videla kada sam nakon 14 sati klackanja u busu ušla u stan, bio je roman Opet on na polici sa knjigama (veliko hvala Lukinim roditeljima). Jasno, odmah sam se bacila na čitanje. Čak sam i plažu iskulirala samo da bih dovršila priču, eto koliko mi se dopala. O ovom sjajnom romanu pisala je opširnije Sandra sa bloga Stsh’s Book Corner (klik) i utisci su nam gotovo identični, te nema svrhe da i ja širim priču. Zanemarite komentare tipa nije ljudski čitati roman u kojem Hitler nije zlikovac, ovo je skroz drugačija priča i govori o društvu danas. Otvorite um i uživajte u ovoj sjajnoj, sjajnoj knjizi. A ako vam je super dosadno, onda pročitajte i komentare na Goodreads-u, previckasti su!

Noć zelene vile, Ajfer Tunč

Za ovu knjigu saznala sam preko teksta Teofila Pančića, u nekom od izdanja Elle magazina. Planirala sam da je kupim, jer sam znala da će mi se dopasti, ali eto, nije nam se dalo. I kada sam je videla u Gradskoj, zaboravila sam da imam ispite (toliko o mojoj predanosti fakultetskim obavezama) i ponesoh je kući. Naravno, već u busu sam morala da gvirnem i odmah sam je zatvorila, želela sam da čitanje te knjige bude potpun ugođaj: krevet, hladan čaj, sladoled, voće i ostale sitnice koje život znače. Čekao je taj ugođaj kraj avgusta, ali vredelo je.
Roman je toliko kompleksan da ja prosto ne mogu da izdvojim glavnu priču. Žena i ukleta lepota, odnos majka – ćerka, ljubav i Noć kada je ljubav prestala, žena i savremeno tursko društvo, sudbinske i usputne ljubavi, prijateljstvo, smrt, poezija. Ni trunka patetike, a toliko emocija. Izuzetno lepo napisan: osetićete miris hrane koju ,,ona” sprema sa roditeljima, miris mora na izletu ka svetioniku, mešavinu skupih ženskih parfema i spaljene kose na jednom dočeku Nove godine, proživećete sve što i ,,ona”. Gorak roman, onako baš. Ne ispušta se iz ruku.

Top je bio vreo, Vladimir Kecmanović

Prvi susret sa delom Vladimira Kecmanovića bila je ona nesreća koju je napisao sa Stojiljkovićem, Kainov ožiljak. E sad, kao što sam već rekla u jednom od ranijih postova, ja uopšte nisam Stojiljkovićev fan, pa sam sve što ne valja u Ožiljku pripisala njemu i okrenula se upoznavanju sa Kecmanovićevim radom. I tako jednog dana, istog onog dana kada sam uhvatila i Zelenu vilu, naletim na knjigu Top je bio vreo. Istog dana sam je pročitala.
Radnja je smeštena u ratno Sarajevo. U jednoj zgradi žive i Srbi i Hrvati i Bošnjaci, svi i dalje složni u nevolji koja ih je zadesila, bar onako na prvi pogled. Onda našem naratoru, desetogodišnjem dečaku, granata ubija oca i majku i on počinje da živi u komšijskim kućama, najpre sa komšinicom Hatidžom i njenom porodicom, a zatim i sa komšijom Nikolom i njegovom ženom Mitrom. Tok priče vodi nas kroz događaje u samoj zgradi, zatim se širi na park isped zgrade, a onda i na ceo kvart. Takva postavka dozvolila je Kecmanoviću da pokaže kako se rat ne vodi samo na linijama fronta. Uz takvu koncepciju priče i junake sa kojima se se srećemo, dobili smo roman o ratu koji je prvo zahvatio ljudsku svakodnevicu, a onda i ljudske umove. Roman koji govori o tome koliko je rat besmislen, koliko je mržnja zaslepljujuća i kako jedno ljudsko biće za kratko vreme prestaje da bude čovek.

Sabo je stao, Oto Horvat

Činjenica da je roman ušao najuži izbor za NIN-ovu nagradu, svedoči da je reč o kvalitetnom štivu. I ja sam dugo vagala da li da u svoju malu kućnu biblioteku uvrstim Saba ili roman Filipa Davida, inače dobitnika pomenute nagrade. Prevagnula je moja opsednutnost Drugim svetskim ratom, a Sabo je ostao na listi knjiga koje valja pročitati. SaVesna ga je našla u biblioteci, prva ga je pročitala i nije bila oduševljena, ali nije dalje komentarisala kako ne bi narušila moje čitanje. Čim sam počela da čitam, znala sam da od toga ‘leba nema. Iako mi se Horvatov stil dopao, delo je nekako preintelektualno za mene. Možda mi nije bio dan, ne znam, ali sa svakim novim poglavljem ja bih se osećala sve tupavije i tupavije. Metafora je zatrudnela sluškinja alegorije – stvarno? Roman primarno govori junakovom životu sa i bez supruge. Smenjuju se sadašnjost i prošlost, okupljanja u Berlinu, Budimpešti i, najčešće,Firenci i kontemplacije o visokoj umetnosti i životu, i pa onda esejistička poglavlja o bibliotekarstvu danas. Sve to, uz junakova intenzivna osećanja krivice i griže savesti, za mene je prosto ostalo neshvatljivo, što je dovelo do toga da ovaj roman bude moje najveće razočaranje leta, a verovatno i godine.

I to bi bilo to. Manje od hiljadu reči, bravo ja! 🙂

Do sledećeg čitanja, ostajte mi suvi i utopljeni! 🙂

8 thoughts on “Rana jesen i knjige koje su obeležile leto

  1. E, super, zahvaljujući tvom postu imam nove naslove za čitanje, pošto u skorije vreme nikako da mi neko nešto preporuči. 🙂 Zaintrigirale su me “Opet on” i “Top je bio vreo” , njih ću verovatno prve čitati. Hvala na preporukama i deljenju utisaka. 🙂

    Like

Leave a Reply

