Šta sam sve iskopala na ruševinama biblioteke?

Da li zbog godina, da li zbog šoka koji moj organizam pretrpeo prošlog meseca, tek leto nije zvanično ni počelo, a ja već kukam koliko je vruće i prizivam bele zimske vragove. Noću ne mogu da spavam, što dovodi do toga da sam preko dana iscrpljena toliko da sam sve svoje aktivnosti svela na minimum. Zapravo, jedino što želim da se zavučem pod sto zajedno sa svojim psom i da nas dvoje tako kuliramo svet dok ne dođe jesen.

No jedan me događaj ipak izvukao iz kuće. Radi se o trećem festivalu knjige ČitamČitaš, održanom proteklog vikenda na Kosančićevom vencu.

Reč, dve, tri o festivalu:

Festival je nastao kao studentski projekat. Studentkinje Katedre za istoriju umetnosti Filozofskog fakulteta, Tanja Đorđević, Tijana Zebić, Kristina Grebenar i Mirjana Jemović stvorile su ČitamČitaš kao zadatak iz predmeta Heritološke tehnologije, kada su dobile ideju da ožive, po meni jedan od najlepših delova Beograda, Kosančićev venac. Iz onoga što je na početku bila dobra ideja postepeno su se rađale nove, još bolje  i ubrzo je projekat, zahvaljujući saradnji NVO Evropa Nostra Srbija i Filozofskog fakulteta, dospeo na Konkurs Banke Intesa „Mesto koje volim“, gde je osvojio prvu nagradu i mogućnost da se realizuje.

Njihova je ideja uspela ne samo da oživi divno i tužno mesto bombardovane biblioteke, već i da popularizuje knjigu u digitalnom dobu.

Kako, pitate se vi?

Vrlo lako: razmenom knjiga. Trampa je centralna aktivnost ovog festivala. Vi imate knjigu koju više ne želite, sačekate da počne festival, odnesete je lepo na Kosančić, ostavite je na zidine srušene biblioteke i  među ostalim knjigama nađete nešto za sebe. A bude tamo svega i svačega pošto se uvek nađe neko ko u festivalu vidi sjajnu priliku da se reši đubreta. Mada ima nas koji i u tom đubretu nađemo zanimljive stvari.

Razmena je dakle najveći razlog okupljanja ljudi, ali to nije jedina aktivnost festivala.  Organizuju se tribine, radionice za najmlađe, a od prošle godine i poznate ličnosti čitaju delove iz svojih omiljenih knjiga.

ČitamČitaš i ja

Kada me je Kokuz, najdraži bekrija , pre ti godine pitala hoću li da volontiram na nekom događaju koji organizuju studenti, bila sam u fazonu: jok, ne verujem događajima koje organizuju studenti, plus vruće je. Ona je otišla. I slala mi je poruke kako je dobro, kako ljudi dolaze i menjaju knjige, kako je ona našla neke baš super naslove. Ceo dan sam razmišljala hoću li da odem ili ne, na kraju je radoznalost pobedila, spakovala sam nekoliko knjiga Agate Kristi i još par knjiga koje sam uglavnom podobijala uz novine i časopise i otišla da vidim šta mogu da iskopam. Vratila sam se sa punim džakom knjiga, ali ne mogu da se setim niti jednog naslova, osim monografije o umetnosti koju je inspirisala bitka na Sutjesci. Treba li reći da ta monografija zauzima počasno mesto među mojim knjigama?

Sledeće godine, tj. prošle, otišla sam pripremljenija a bogme i drugi su. Našla sam divne stvari, poput knjiga Vedrane Rudan i Čarlsa Bukovskog, knjiga pesama Vladimira Majakovskog i Laze Kostića, ali i nekih trešića bez kojih ne mogu da zamislim besane leltnje noći i krajnje dosadna jesenja popodneva.

Moj ovogodišnji ulov:

Sjajan je.

Ove godine smo sestra i ja odnele pun džak knjiga koje smo marljivo prikupljale godinu dana, od festivala do festivala. Nadam se da su našle dobre domove. Ja sam usvojila sledeće stvari:

  • Haruki Murakami: O čemu govorim kada govorim o trčanju, Nakon potresa i Lov na divlju ovcu.

Kao što sam već jednom rekla, nisam fan gospodina Murakamija ali uredno pročitam svaki njegov roman koji mi dopadne šaka. Naslovi koje sam pokupila na festivalu su oni koje imam samo u elektronskoj verziji pa sam ih zgrabila čim sam ih ugledala. Treba napomenuti da nisu u pitanju knjige, neki car se dosetio da odštampa elektronska izdanja i ukoriči ih, tako da sad liče na skripta. Već vidim situaciju: mati ulazi u sobu, ja čitam Murakamija, ona vidi ukoričeno nešto u mojim rukama i izađe iz sobe da me ne bi ometala u učenju… Ljubice, sestro moja, pošto znam da ćeš ovo pročitati: da, spremam romantizam, a Murakami mi treba za opštu 3, to ću posle mora. Trep trep.

  • Knut Hamsun, Pan

Ovaj roman mi je još pre nekoliko godina preporučila bibliotekarka, ali nakon što sam pročitala kratak sadržaj nisam baš bila sigurna koliko će mi se dopasti, pa sam batalila stvar. Sad ga videh kako stoji između knjige Vesne Radusinović i Grabljivice, pa sam odlučila da mu skratim muke i odvedem ga iz tog treš društva. Ova knjiga će ujedno biti prva iz ovogodišnjeg ulova koju ću pročitati, a ako je neko od vas čitao Hamsuna, nek podeli svoje impresije sa mnom.

  • Dragomir Gajević, Jugoslovenstvo između stvarnosti i iluzija

To bi trebala da bude studija o jugoslovenstvu među piscima sa početka XX veka. Videla sam Andrića i Krležu na naslovnoj strani i nisam mogla da odolim. Ne polažem velike nade, ali videćemo.

  • Mihail Bulgakov, Majstor i Margarita

Jedna od mojih omiljenih knjiga. Ne znam zašto je do sada nisam kupila, cenim da može da se nađe za vrlo sitne novce. Bilo kako bilo, sad smo konačno zajedno. Jeeeej. Plus, u njoj je bio bookmarker iz Firence, tako da je to onda duplo jeeeej.

  • Edgar Allan Poe, Selected tales

Divno Penguin Popular Classics izdanje. Smatram da je to najbolja stvar koju sam ulovila.

  • Marko Car, Petrov arhipelag

Nemam pojma zašto sam uzela ovu knjigu, biće da sam za autora pomislila da je neki avangardni pisac. Prva rečenica nije baš obećavajuća (Petar je voleo da peške odlazi na posao), ali pružićemo mu priliku jer, kako se navodi u belešci o autoru, pisca najviše zanima degradacija savremenog života u ,,civilizovanom društvu’’ što je samo po sebi zanimiljiva tema.

  • Lenka Danjhelova, Neuvršćeno

A sada jedan trenutak iskrenosti: uzela sam ovu knjigu jer ima baš lepe korice. Cvetne i nekako retro, nisam mogla da odolim. Lenka je, koliko vidim sa korica, češka pesnikinja, što znači da sam ipak uzela neku zbirku pesama i ove godine. Izdanje je dvojezično, što je meni uvek lepo da vidim.

  • Nagakure i Mišima

Zašto sam ja uzela ovu knjigu, evo ne znam bogumi. Pošto pojma nisam imala o čemu se radi, konsultovala sam Google i ispade da je Hagakure zbirka misli samuraja Joča Jamamota, a da je Mišima japanski pisac kome je ta knjiga postala duhovni vođa. Nisam skona filozofiji, naročito nisam upoznata sam filozofijom samurajskog življenja, ali Mišima deluje kao zanimljiv lik tako da ćemo videti.

A šta je Ljubica našla?

I moja je šveca našla nekoliko naslova za sebe:

  • Linda Fransisli, Poročno seksi

E tu sam ostala bez teksta.

  • Kolin Falkoner, Anastazija i Moja prelepa špijunka

Moram da kažem da sam se malo obradovala kad sam videla šta je iskopala,pošto su te knjige veoma tražene, što na netu, što po bibliotekama. Radost splasnula kad sam uzela da ih prelistam (ok, da pročitam kraj). Mislila sam da ću pročitati bar Anastaziju jer sam i ja jedna od onih što se lože na misteriju Romanovih, ali sam pročitala kraj i ne sviđa mi se.

  • Konjić Grbonjić

Bajku o grbavom konjiću koji pomaže mladom Ivanu uzele smo za moje kumče marmunče koje se oduševilo ilustracijama i bukvalno me nije pustila da krenem kući dok ne završimo čitanje. Sva je na mene.

Toliko od mene. Da li ste i vi deo svog vikenda odovojili za ČitamČitaš? Ako jeste, šta ste sve pronašli na ruševinama biblioteke? 🙂

5 thoughts on “Šta sam sve iskopala na ruševinama biblioteke?

  1. Obožavam ČitamČitaš, a ove godine sam bila po drugi put, a ishodom sam više nego zadovoljna – pun ranac odnela, pun ranac donela! Obećala sam da ću se pohvaliti i uredno nabrojati ulov, pa evo. Pošto sam bila komparatistički i sentimentalistički nastrojena, udomila sam jednu zbirku Šenoinih pripovijesti, Prešernov Sonetni vijenac i Kranjčevićevu poeziju (poslednje dve iz one svima drage edicije Reč i misao); zatim se tu našla neka sumnjiva knjiga o Marini Abramović (kažem sumnjiva jer prva rečenica iz teksta na korici glasi “Marina Abramović uz Novaka i Kusturicu spada u najpoznatije ljude sa ovog prostora” od čega mi se malkic povraća, ali znatiželja je pobedila); tu su “Snovi i sudbine” Margaret Jursenar u izdanju Plavog jahača (jednu Margaret odnela, drugu donela :)), “U društvu pesnika” Stevana Raičkovića, “Most bez obala” Miodraga Pavlovića, “Živjeti da bi se pripovijedalo” – skriptoliki Markes poput tvog Murakamija, Zolina “Tereza Raken” iz one meni veoma drage Nolitove edicije sa tvrdim narandžasto-bež koricama koju isto volim i skupljam (prošle godine na Kosančiću iz te edicije nađoh veliku ljubav “Filipa Latinovića”); jedno preslatko malo izdanje “Slike Dorijana Greja”, i jedna specijalna knjižica za tebe, ali ne znam smem li ovako javno da kažem koja. 😀
    Neki imaju “haul” pa se hvale šta su nakupovali, a mi imamo ČitamČitaš pa uživamo u razmeni. ❤

    Like

Leave a Reply

