Iz kuće je izašao čovek…

Na proslavu svog osmog rođendana želela sam da pozovem celo svoje odeljenje. Uz neizostavno društvo iz kraja & vrtića, moja proslava brojala bi u tom slučaju preko pedesetoro živahne dece i moja mati je morala da kaže istorijsko NE. Nakon priče o ograničenom stambenom prostoru (tada nisu bile moderne igraonice) koja je ubrzo prerasla u životnu lekciju Ne mogu svi da ti budu najbolji drugari, dobila sam nezahvalan posao da odaberem najviše 15 drugara i drugarica iz odeljenja.

Prvo ime koje sam stavila na listu bilo je Lucijino. Nisam podnosila Luciju, svađale smo se non stop. Ona je (tada bila) onaj princezasti tip devojčica, plakala je bukvalno za svaku sitnicu što je mene dovodilo do ludila. Mada sad kada razmislim, te svađe su bile još i fine spram fizičkih obračuna koje je započinjala oko olovke ili lenjira. Elem, razlog zbog kojeg sam je pozvala na rođendan bio je sledeći: Lucijina mama je pravila divne šnale sa mašnama. Ne divne, predivne šnale sa mašnama od čipke, tila, pliša. Svega. I nije ih prodavala, već ih je poklanjala, nije bilo devojčice u našem odeljenju koja nije ponosno prošetala mašnu Lucijine mame. Želela sam tu šnalu više od ičega i jedini način je se dokopam bio je da Lucija bude deo mog rođendana. 

Šnala koju sam dobila bila je odvratna. Žuta da žuća ne može biti, od nekog čipkastog materijala, sa nekim crnim tračicama. Valjda mi je to Univerzum vratio što sam siroto dete pozvala samo zbog poklona, mada sam ja tada verovala da mi je Lucija namerno podvalila. Ipak, zajedno sa šnalom bila je upakovana i jedna knjižica. Zvala se Čudesna predstava, a pisac je Danil Harms.

Sećam se da nisam bila sigurna jesu li to pesmice ili pričice. Bila sam očarana, pa mi nije bilo bitno. I sećam se da su mi svi tekstovi bili jako tužni. Naročito onaj pod nazivom Iz kuće je izašao čovek.
Počela sam da zapitkujem: a gde je otišao, zašto ga niko nije tražio, zar nije imao nikoga kome bi nedostajao i slične stvari. Roditelji su procenili da knjiga nije za mene, sklonjena je i ubrzo je nestala iz naše kućne biblioteke.

Dugo nisam mislila na Harmsa, mada stih Iz kuće je izašao čovek nikad nisam zaboravila.
Sada ga ponovo čitam. Doživljavam, preživljavam. Ovaj put sam knjigu kupila sama sebi, isto izdanje, polovno. I zamisljam da je to ono koje sam dobila 24. juna 1993.

Sa Lucijom nisam u kontaktu već dugo, mada smo prijateljice na Facebook-u. Svaki put kada vidim njeno ime u news feed-u zahvalim joj se na groznoj šnali i divnom Harmsu. 

Iz kuće je izašao čovek 

Iz kuće izašao čovek 
sa štapom i torbakom    
i na dalek put, 
na dalek put 
krenuo sporim korakom.  

Išao napred i pravo  
i samo napred je hteo.
Nije spavao ni pio,  
nije pio ni spavao,  
spavao, pio ni jeo.

I jednom tako, zorom,
u mračnu šumu zašao. 
I tog časa,  
I tog časa,  
I tog časa nestao. 

Ako ikom o čoveku
stignu neke vesti,
nek nas što pre, 
nek nas što pre, 
nek nas obavesti.
1937. 

Danil Harms, 30. decembar 1905 – 2. februar 1942

6 thoughts on “Iz kuće je izašao čovek…

  1. Ne znam mila šta bih ti napisala. Tako divno si tužnu uspomenu iz detinjstva pretvorila u čaroban doživljaj koji je ostao u sećanju do danas…i baš mi je drago što je to važnije i izražajnije u ovom tekstu.
    Znaš, ja verujem da je čovek na nekom mnogo boljem mestu i da je srećan, zato ga nikada niko neće pronaći, niti će biti vesti.
    Tako bih i ja želela da odem, a ne mogu, ali suzu moram da obrišem, da ne vidi niko 🙂

    Like

  2. Prevod ma engleski je stvarno grozan. Sasvim slučajno sam pogledala, htela sam da uporedim neke stihove koje sam pronalazila po raznim sajtovima, pošto moj ruski nije baš sjajan ali kad sam videla čega tamo ima… Odmah sam dobila razlog više da kupim knjigu. 🙂

    Like

  3. Hvala Vam na lepim rečima, jako mi je drago da Vam se tekst dopao. 🙂
    Što se odlaska tiče, razumem Vas. Bar jednom nedeljno pomislim kako bih lako mogla da odem. Ali kad malo bolje razmislim, to od čega bežim ostalo bi sa mnom. Glavu gore i idemo dalje, mi smo žene na sve spremne! 🙂 :*

    Like

Leave a Reply

