Korak do katastrofe…

Mislim da je bila 1995. godina kada smo otišli na jednodnevnu ekskurziju (dakle, izlet) u Požarevac. Od celog tog dana pamtim sledećei: lane u kavezu ispred fabrike slatkiša i galeriju Milene Pavlović Barili. I pamtim osećaj nepravde jer nas po tako lepom danu vucaraju po nekim galerijama, umesto da nas lepo puste na neku livadu da se izjurimo ko ljudi, tj. deca. 

Ali kad smo ušli u galeriju, aaaa pa ne znam kako to da opišem. U prvom trenutku mi je bilo malo sablasno, moram da priznam. A onda sam bila pala pod uticaj Milenine magije. Sećam se da je nas par šetalo od slike do slike kao da smo bili u nekom transu. Kustoskinja je pričala i pričala, jedino što sam ja upamtila jeste da je umrla mlada. 

Fascinacija njenim likom i delom traje od tih (davnih) dana. Kada je u Beogradu, u Galeriji SANU, organizovana izložba povodom stogodišnjice rođenja slavne slikarke, išla sam svaki put kada bi mi se ukazala prilika. A kada nije bilo prilike, sama bih je pravila. Da, opsednuta sam. 

I tako pre neki dan čitam ja dnevnu štampu i vidim da će 24. marta biti otvorena izložba pod nazivom Poezija Mileninih snova. Sreće nikad veće. Ok, na otvaranje ne stižem, ali već pravim milion planova kako da Milenu ubacim u svoj kretenski raspored. 

Onda čitam novinske izveštaje sa otvaranje: spektakularno, izuzetno… Pa ja moram to da vidim odmah ili će propasti svet! 

I juče se ukaže prilika da odem. I to sa svojom najboljom drugaricom, jeeeej! Prvo sam se malo razočarala kad sam shvatila gde se nalazi prostor koji je odabran. Izložba je inače način da se proslavi 25 godina od osnivanja udruženja umetnika Dunav Ars. Zamisao je bila da 29 izloženenih dela predstave sve segmente Milenine karijere. 

Koliko je zamisao bila dobra, toliko je realizacija loša. 

Najpe nas je na ulazu dočekalo obaveštenje da nije dozvoljeno fotografisanje. Mene je to poprilično šokiralo. Nisam mnogo putovala, ali gde god sam bila išla sam u muzeje i galerije i jedino što se ne sme, to je korišćenje blica. Ali eto da znate: u izložbenom prostoru “Dunavski umetnički izlog” nikako ne smete fotografisati. O tome se brinu dva Kerbera na ulazu, mrka lica dve dame ćete sanjati noćima. 

Druga stvar: slike su obešene (ne preterujem) i ljuljaju se kako ko prođe. Lično volim da priđem slici što bliže mogu, ali sad sam se plašila da ne padne. Jer se klate. Viseće slike. Tiha jeza. 

Podaci o slikama su iznad slika, na papirićima. Font je 12, a možda nije ni toliko. Sreća naša da obe volimo da zveramo levo-desno- gore-dole inače nikad ne bismo videle nazive slika. 

I na kraju ono što me je potpuno šokiralo i zbog čega sam besnela narednih sat vremena. Dokaz da je izložba loše planirana jeste činjenica da se jedan broj dela može videti samo sa ulice. To samo po sebi ne bi bio problem da stakla nisu ona koja odbijaju sunčevu svetlost. Slike ne možete da vidite osim ako se ne priljubite uz staklo. A čak ni tada nećete mnogo videti… 

Svašta se danas izložbom naziva. Svašta se danas naziva spektakularnim. 

Da dan ne bude potpuna katastrofa, pobrinuala se moja drugarica koja je moj nervni slom sprečila uz malu pomoć:
 

Na kraju, svakako otiđite i pogledajte. Možda se vama više svidi. Ulaz je besplatan, Milenine slike i crteži su očaravajući. Upravo zato je zaslužila da se izlaganjem njenih dela bave ozbiljni ljudi. 

8 thoughts on “Korak do katastrofe…

  1. Slabo znam njen rad, ali sad si me bas zaintrigirala. I bas je zalosno to sto kazes o organizaciji izlozbe. Kao da je tesko malo vise se potruditi i obratiti paznju na bitne detalje. Zato sam i prestala da idem na Noc muzeja, barem ovde u Novom Sadu. Ili nesto ofrlje postave, ili ne zovu sijaset kvalitetnih umetnika u gradu koji bi mogli nesto odraditi, vec zbrzaju sa nekim dosadnim postavkama. Ili je to zbog toga sto sam u medjuvremenu posetila Noc muzeja u Amsterdamu, pa sam podigla standarde 🙂

    Like

  2. Uf, sad se baš lomim da li da vidim izložbu ili ne, pošto me tvoj sud i preporuke još nisu izneverili. Mislim da ću ipak otići, pa se javljam sa utiscima. 🙂

    Like

  3. Moram da kažem da ima malo i toga, jednom kad vidiš kako izložba može da izgleda, onda je teško da shvatiš da postoje ljudi koji fušerski obavljaju svoj posao. I nije to prosto stvar novca, već prosto ideje i volje. Noć muzeja u Beogradu se drži, mada kvalitet osetno pada iz godine u godinu. :/ Pogledaj njene slike na netu, stvarno su magične. 🙂

    Like

  4. Једно је када нас КОРАК од лепог до ружног дели. Али ако је “Корак до катастрофе…”, онда је тешко остати – равнодушан. Овај блог пост на веома леп начин казује о НЕравнодушности… И то каквој? И то (још) према коме? И то смо ми!… И то је уметност!? Хмм, корак само… А, име има.

    Like

  5. Када друштво једном упадне у стање апатије, мислим да је веома тешко да се из њега извуче. А ту смо сада ми. Јер кад бринете само за опстанак, некако човек, свесно или несвесно, занемари бригу о свом духовном бићу. Али, све док има нас који нисмо равнодушни, има наде и за ово друштво. Хвала Вам на коментару.

    Like

  6. e, pozarevac. ja odrasla tamo, stigla negde oko 3. razreda i zivela tamo do faksa, naravno. sad mu se vracam jednom mesecno, zbog tate i prijatelja 🙂 i, o, koliko znam da tamo ovako nesto ne funkcionise…
    nisam jos otisla u tu renoviranu Mileninu galeriju, ali koliko te razumem izlozba i nije bila u njoj. pretpostavljam da je bila u ,,galeriji'' na korzou. Tu znas izlazu samo akademski umetnici, pravi, a pozarevacki pravi nek crknu, msm nek se snadju.
    tamo kultura funkcionise po partijskoj liniji, na zalost, znam jer sam dugo bila deo te ,,kulture''…

    Like

  7. Ovo su postavili beogradski umetnici, okupljeni u neku grupu koju finansira Dunav osiguranje. I onda su odlučili da izložbu smeste u taj hol zgrade tog osiguranja i napraviše to što napraviše. Važno je da su se gospoda islikala i da su ih snimile tv ekipe. Ostalo je nebitno, jer cilj im očito nije bilo skretanje pažnje na Milenu, već na svoju grupu i finansijere. Srbija…

    Like

Leave a Reply

