Alchajmer, Cuca Sokić i Mića Popović

Pre nekoliko godina, autorki ovog teksta neko je prodao fazon:
        
 Razgovaraju baba i unuk:     
– Sine, kako se zove onaj Švaba što mi stalno sakriva ključeve?
 – Alchajmer, baba. Alchajmer. 

Nekoliko godina kasnije, autorka ovog b(r)loga tvrdi da i sama ima muke sa dotičnim Švabom, ali je niko, naravano, ne shvata ozbiljno.

Poslednji u nizu dokaza zbio se pre dva dana, dakle 18. ovog meseca. Nakanim se ja da KONAČNO odem u biblioteku i vratim ove knjige koje držim još od 14. II –  datum sam zapamtila sasvim slučajno, ali će o tome, verovatno, više reči biti u nekom od naredinih Nešto sasvim lično postova.

Elem, spremim se ja, popakujem knjige i krenem polako. Klackam se pola sata u najdrdnavijem mogućem autobusu, onda još desetak minuta u troli koja ima WiFi (obožavam trole!), stignem na odredište i shvatim da sam zaboravila karticu. Koju mi je sakrio Alchajmer. Sigurno, nema ko drugi.

Krenem natrag neobavljena posla, proklinjem Nemačku (imam više razloga za to) i sve Nemce i tako besna prođem pored Galerije SANU. I tako dolazimo do drugog imena iz naslova: Ljubica Cuca Sokić.

Izložba Ljubica Cuca Sokić, 1914-2009-2014 organizovana je povodom obeležavanja stogodišnjice rođenja ove znamenite jugoslovenske[1]slikarke. Izložba je otvorena 14. marta i obuhvata sva njena dela koja se nalaze u Umetničkoj zbirci SANU, a ukupno ih je 31. Većinu čine pokloni same autorke, manji broj je otkupljen, a na izložbi su predstavljena i tri slikarkina autoportreta, koji su u vlasništvu njenih naslednika, porodice Gatalović.
Autoportret, 1929.
Vlasništvo porodice Gatalović
Kritika njene radove kategoriše kao  intimističke, što se naročito odnosi na njene rane radove. Izbor njenih motiva je dosta uzak i uglavnom se svodi na mrtvu prirodu i predele, lik i predmet u enterijeru. Vrlo lako se da uočiti i zanimanje za socijalno okruženje, skretanje pažnje na egzistencijalnu otuđenost.

Ukoliko poželite program izložbe, nikako ne prekidajte zaposlene u razgovoru. Naročito ako je razgovor o politici. Izložba će biti otvorena do kraja aprila, a ulaz je slobodan.

Tako su dela Cuce Sokić umirila malo moj gnev ka Švabiji i ja se srećna lica uputih ka svom domu. Peške. I onda se setim da bih, kad sam već tu, mogla da svratim Među prijatelje.

Među prijateljima je naziv drugog dela izložbe dela Miće Popovića. Publici je predstavljen Popovićev projekat pod nazivom  Heksagonalni prostor  iz 1970. godine. Heksagonalni prostor je kompozicija sačinjena od šest slika velikog formata na kojima se nalazi pet portreta Popovićevih prijatelja (Dobrice Ćosića, Antonija Isakovića, Lazara Trifunovića, Živorada Stojkovića i Borisava Mihajlovića Mihiza ), dok je šesta slika njegov autoportret. Sam naziv dela odnosi se na način kako su delovi kompozicije bili raspoređeni u prostoru. Naime, slike bile postavljene tako da grade jedan zatvoreni šestougaoni prostor.

Uz dužno poštovanje prema umetniku i njegovoj autorskoj volji, ali meni naziv izložbe više govori o delu, nego sam autorov naziv. Svaki od naslikanih je samo Čovek. Čovek koji je osetio da zavšetak Drugog svetskog rata nije rešio sve probleme, već naprotiv, da je doneo nove. Ne misli Mića Popović na političke probleme, na komunizam, mada ni na to ne ostaje imun. Samo delo aktuelizuje probleme udaljavanja pojedinca od drugih, ali i od sebe. A gde naći rešenje od tih problema? Samo među prijateljima.

Nacionalna galerija nalazi se u Dositejevoj ulici, a izložba je otvorena do 25. marta. Ulaz je slobodan.


[1] Kažem jugoslovenske jer je najveći deo njenih radova nastao dok smo svi bili Jugosloveni.
2 thoughts on “Alchajmer, Cuca Sokić i Mića Popović

  1. ej, moj ćale se zabrinuo da ima Alchajmera kad je jednog dana shvatio da nikako ne može da se seti šta je pojeo za doručak… :0
    stvarno u troli ima vifi? *-*
    hvala ti što me upućuješ malo u domaću umetnost, i činiš je interesantnom mom skeptičnom umu, definitivno idem na ove izložbe 😉

    Like

  2. Ja nekad ne znam ni da li sam doručkovala. :/
    Daaa, ja sam otkrila 28-ci, ali cenim da ga ima na svim linijama. 🙂
    Drago mi je ako sam uspela da te zainteresujem, nadam se da će ti se dopasti, a ako te ne bude mrzelo – javi utiske. 🙂

    Like

Leave a Reply

