Insomnia, Čarli i ja

Insomnia je čudna stvar. Oduzima san i iscrpljuje čovekov organizam, ali i pruža priliku za surfovanje netom bez griže savesti. Tako sam i ja pre neko veče čekala da svane i čekajući tako nabasala sam na knjigu The Perks of Being Wallflower. Iščitala sam sve diskusije o njoj vođene na Goodreads-u, sve kritike koje su čitaoci ispisali, našla je na netu, a onda sam skontala da me zapravo mrzi da čitam na engleskom (prevoda naravno nema, jer što bismo prevodili nešto što valja, to se slabo prodaje!) i odlučila sam da pogledam film. To nije moja praksa, čisto da napomenem, trudim se da prvo pročitam pa odgledam, ali, kao što već rekoh, insomnia je čudna stvar.

Ovaj super cakani filmić bavi se najosetljivijim periodom u životu jedne osobe, a to je prelazak iz osnovne u srednju školu. Svi smo prošli kroz to, nekome je to bilo manje traumatično iskustvo, neko se još uvek oporavlja, ali tog 1. septembra svi smo bili u frci i panici, jer da se ne lažemo: niko od nas ne želi sam da bude na velikom odmoru. Dakle Čarli (Logan Lerman) ima iste strahove. Čarli takođe ima i traumatična iskustva  koja su ga udaljila od sveta i učinile da postane, kako to naslov sugeriše, Wallflower[1](oprostićete mi vi koji ne volite mešanje srpskog i engleskog, no ja prosto mislim da naš jezik nema prikladnu reč koju bih mogla da uptrebim). Sticajem čudnih životnih okolnosti, naš junak upoznaje Patrika (apslolutno divni Ezra Miler) i njegovu polusestru Sem (dražesna Ema Votson daleko od Hogvortsa) i život dobija jednu potpuno novu dimenziju. Sem i Patrik, maturanti, uvešće mlađanog Čarlija u svoje društvo i na taj način mu pružiti mogućnost, ne samo da upozna svet, već i da se izbori sa sopstvenim demonima. 

Priča je smeštne u rane 90e, ispričana je kroz niz pisama koje Čarli piše nepoznatom prijatelju i nameće gomilu važnih pitanja čije odgovore tražimo čitavog života. Ono što je prikazano kao Čarlijeva želja da se uklopi predstavlja zapravo veliku dilemu današnjice:šta sve treba da uradiš da bi bio prihvaćen i da li to prihvatanje vredi ako čovek izgubi sebe?  


I još:
Kroz Čarlijevu epistolarnu ispovest mi takođe posmatramo i kako se naš junak razvija u pisca. Njegov talenat uočava profesor književnosti pa se tako u filmu pojavljuje niz kultnih naslova svetske knjževnosti. Ovo su naslovi meni bliski, zato sam ih izdvojila:
  1. Veliki Getsbi – F. S. Ficdžerald;
  2. Ubiti pticu rugalicu – Harper Li;
  3. Lovac u raži/žitu  – Dž. D. Selindžer;
  4. Na putu – Džek Keruak;
  5. Stranac – Albert Kami. 

Plus:

Muzika je veliki deo filma. Vreme u koje je smeštena radnja filma iznedrilo je hiljade hitova i verujem da je biranje za soundtrack bila velika muka, ali je posao odrađen sjajno. Od divne svako-ima-svoju-verziju-refrena Come on Eileen, preko kultnog sastava The Smits i njihove pesme Asleep do magičnog Bouvija i, po mom skromnom mišljenju, jedne od najboljih pesama ikada napisanih, Heroes – pa šta još čovek može da poželi?! J

I na kraju, čemu me je Čarli naučio: 


P.S. Hvala vam što nalazite vremena da pročitate ono što napišem. Ne mogu da vam opišem koliko mi to znači. 🙂 Želim vam sve najlepše u narednoj godini! 🙂


[1] Wallflower: usamljenik je možda prejaka reč. Recimo da su to stidljivi ljudi sa kojima malo ko kontaktira, a najčešće su najinteresantniji sagovornici. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=wallflower
8 thoughts on “Insomnia, Čarli i ja

  1. Film je predivan, imala sam sreće da ga odgledam (hvala na preporuci), ali da još nisam, ovaj post bi me svakako inspirisao da ga pogledam. Umesto gomile klasičnih tinejdžerskih filmova na kakve smo navikli i koji banalizuju i ismevaju probleme sa kojima se većina nas u tom periodu susreće, ovaj film govori o mladom čoveku koji bez obzira na sve preživljene nesreće, poput smrti najboljeg prijatelja, uspeva da nauči ono najvažnije – suštinu ljubavi i prijateljstva. Zato ja volim da kažem da smo svi mi pomalo Čarli, svi smo ponekada “wallflower”, ali isto tako svi i zaslužujemo najbolje i imamo šansu da pronađemo put do sreće, samo je treba prepoznati u pravim ljudima i odlukama. I da, slažem se da je Ezra Miler apsolutno predivan, obožavam tog momka, čak i kao nesrećnog Kevina. 🙂 Drago mi je da si se vratila pisanju, samo nastavi. :*

    Like

  2. Mislim da sam negde na tebe naletela na twitteru. Slabo se razumam u temu, ali mi se dopada, i dopada mi se to što sam skapirala da si drugarica moje čerke, zato i ne persiram, a i zato što to i nije običaj na netu.
    Srećno i uspešno pisanje 🙂

    Like

  3. Sjajan tekst. Podstakao me da potražim film. Osim toga, odličan stil pisanja i erudicija na delu.:)
    Inače, srećna Nova godina, mnogo inspiracije i još više dobrih tekstova!:)

    Like

  4. priznacu ti da nisam procitala post, samo spisak knjiga, koji bih sama verovatno sastavila 🙂 bas zato, neprocitan post me je naterao da sad mnogo zelim da gledam film i citam knjigu, jer do sad nisam znala sta da mislim. procitacu post cim odgledam film ili procitam knjigu 🙂

    Like

Leave a Reply

